07 maj 2012

Langkawi 27 april - 1 maj, dag 3

Söndagen morgon åkte vi iväg på utflykt allihop. Vi och Wibergs hyrde bil och de andra åkte iväg i två taxibussar. Första stoppet blev ett vattenfall på norra Langkawi som var riktigt fint!

Fredrik börjar se riktigt vältränad ut nu. Timmarna i gymmet ger resultat :)

När vi kom tillbaka till bilen var tanken att åka till någon strand här på den norra sidan, men så börjat regnet att dugga lätt.

Planerna ändrades och istället bar det av till krokodilfarmen på ön. Vilket skämt!

Djuren såg helt vanskötta ut, vattnet var grumligt och byggnaderna till hälften raserade. De verkade inte lägga ner en krona på anläggningen och alla tidningsartiklar de hade uppsatta var från 90-talet. En sann turistfälla!

De hade som en liten del med fakta om krokodiler och det var väl rätt intressant och se hur de lägger sina ägg och hur många de lägger!

Michi fotade mig sedan när jag varit inne på ett toalettbesök och när vi sedan tittade på bilderna så insåg vi att jag besökt herrtoaletten. Ops!

Efter krokodilfarmen tappade vi bort taxibussarna och åkte sedan runt med Wibergs. Vi måste ha varit de enda som har besökt Langkawis cementfabrik som syns i bakgrunden.

Längs med havet hittade vi sedan en väldigt lokal restaurang med riktigt god mat. Där träffade vi också på ett par vi känner från Verve Suites. Världen är liten. Cooper och Louise tog varsin kokosnöt som dricka.

Plaststolar och enkla bord, men god mat. Sade man inte ifrån var det mycket chili i och när vi sedan beställde chili padi till så såg de ännu gladare ut. Utlänningar som kan äta kryddstarkt får respekt :)

Under lunchen började det blåsa som tusan och rätt som det var kom en riktig regnstorm indundrande. Vi fick snabbt flytta in till mitten av restaurangen för regnet kom inblåsande från alla håll.

Efter maten styrde vi sedan våra små Myvi upp mot Tanjung Rhu och en riktigt fin strand. Det småregnade dock fortfarande så det blev inget bad, men väl lite fina "hoppkort". Mica, Fredrik, Cooper, Louise och Michi kämpar alla om att komma högst.

Så fick Janski och Michi ställa upp sig lite också.

När vi sedan påbörjade färden hem kom vi till ett ställe där vägen nästan var helt avstängd. Ett stort träd hade rasat och det var tur att ingen bil fått trädet över sig. Dessutom åkte Fredriks ruta ner 15 cm och gick inte att få upp igen. Malaysisk bilkvalité! Vi fick åka till uthyrningsfirman som kunde fixa till det i alla fall. Fredrik blev dock lite blöt eftersom det regnade mest hela dagen...

När vi kom hem hade de övriga familjerna redan ätit middag vid halvsextiden. De hade inte hittat något bra lunchställe de kunde enas om utan åt istället direkt när de var tillbaka. Vi och Wibergs traskade då något senare på kvällen iväg och åt på The Red Tomato. En tyska driver detta ställe tillsammans med sin malaysiske man och de serverade pasta, pizza och väldigt gott tyskt bröd! Restaurangen ligger ungefär mitt emot akvariet.

Våra kära män fortsatte sedan med en lite pubrunda medan Mica och jag gick tillbaka till hotellet med barnen. Sedan hamnade vi hos Nina och Dan tillsammans med några andra och satt och pratade en stund. Ännu en mysig dag till ända. Langkawi är bäst!