30 maj 2018

När man får nytt pass...

Vi förnyade våra pass förra året, men våra gamla gick egentligen ut först nu. Här har man inte ett personnummer som hela tiden följer en, utan vi är registrerade hos t.ex. alla banker, elbolag, telebolag m.m. med våra passnummer. Varje gång vi byter pass så innebär det att vi måste åka runt till bankerna för att uppdatera med det nya numret annars spärras alla konton, kreditkort osv. Helt galet.



Tog ett foto på Michi när vi var på tredje och sista banken. Han ser lagom nöjd ut och vi var rätt trötta på malaysisk administration vid det här laget. Första banken, RHB, gick det galant på. Vi fick skriva under varsin blankett. Visa det gamla och det nya passet som de tog fotokopior på och sedan kunde vi gå. Här fixar de allt som har med banken att göra, dvs konton och kort.

CIMB - en helt annan historia. Först fick vi åka till ett bankkontor för att byta passnummer för våra konton. På den här banken är jag ingen egen person utan underordnad Michi. Om jag skall skriva på något så måste han skriva på först. Detta innebär att jag kan t.ex. inte byta mitt passnummer utan att han är med... När vi var klara där var vi tvungna att åka in till KLCC mitt i stan, för där har CIMB sin kreditkortsavdelning. När vi lämnat fram våra pass, som är vår ID-handling här, så började de ställa massa kontrollfrågor också. Ok att de gör det när man ringer, men när man sitter framför dem med sitt pass - vad kan vara fel?? Allt tar sådan tid och man kan bli alldeles tokig. Nu är det i alla fall klart för några år framåt.