05 september 2024

Läkarbesök och event med Tun Mahatir

Idag var jag hos Dr Navindra på Global Hospital. Han berättade att de skulle ha en tillställning för Tun Mahatir, Malaysias tidigare premiärminister. Jag berättade att vi fortfarande har kvar hans bil och vips hade jag och Michi blivit inbjudna till i eftermiddag. Michi var tyvärr fullbokad, men jag gick dit. Tun Mahatir går hos tandläkaren här och jag kom ju i tid, svensk som jag är, och träffade då tandläkare Sharifas systrar och ett par vänner. Rätt som det var kom Tun Mahatir. Gäster stod runt omkring och en officiell fotograf var där. Sharifa presenterade sin grupp och sade sedan till mig att jag skulle presentera mig själv. Det var bara att kavla upp ärmarna och göra det på malaysiska. Visade också ett foto på bilen. Fick så mycket kommentarer om att jag pratade deras språk efteråt och har hamnat på många bilder. Lite kul. 

Det blev också lite mer officiella bilder just med denna lilla damgrupp. Kvinnan brevid mig var någon höjdare. Hon har varit på sex expeditioner till Antarktis och är en stor förespråkare för miljön i Malaysia. Häftig kvinna att lyssna på och prata med.

Tun Mahatir blev sedan uppvaktad både för Malaysias nationaldag och för att han nyss fyllt 99 år!



Fick en bild av Tun Mahatir tillsammans med Dr Navindra.


Han satt sedan snällt och skrev autografer till alla som ville så jag fick den på en malaysisk flagga. Så roligt att ha.


Anna skickade nu info för vecka 33. Oj vad snabbt det räknar ner nu.


Jag fick besked hos läkaren att mitt kolesterol var lite högt, men bara 0.1 över gränsen för normalt så han rekommenderade en speciell typ av Omega 3. Däremot låg mitt socker på 5.9 och det skall vara under 5.7. Nu har jag fått en läsare satt på min vänstra arm och skall läsa av värdena flera gånger per dag. Ligger inom pre-diabetes-stadium. Vad ska man göra då? Äta bättre, träna och gå ner i vikt. Hm, precis det jag har gjort det senaste året. Känns nästan som att det är fel. Nu ska jag mäta i två veckor så får vi se vad som händer sedan. Inget som finns i släkten och är inte överviktig så undrar vad det beror på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar