08 maj 2011

Med pappa till Beijing 10-15 april, dag 2

När vi kom ut på måndag morgon, den 11 april, så var det verkligen vår i luften och flera träd blommade med rosa och vita blommor. Så otroligt fint!

Vi skulle inte träffa vår guide förrän vid elvatiden så vi började med att gå en promenad. Såg den här roliga motorcykeln där de satt på vantar eller muffar permanent så man alltid var redo om det var kallt. Lite kul!

Skyltarna här var faktiskt både med text och tecken så det skulle gå att ta sig fram.

Vi fick ta oss över flerfiliga, trafikerade gator.

Här smög pappa fram och fotade några kineser som spelade spel på gatan.

Klockan elva kom vår guide Simon med en chaufför till vårt hotell och tog oss direkt till en restaurang för att äta lunch. Det var knappt att vi hunnit bli hungriga sedan frukosten...

Det kom in rätt efter rätt och allt var jättegott!

När vi var mätta och belåtna igen åkte vi iväg till de gamla bostadskvarteren, de sk hutongerna.

Här fick vi sätta oss i en cyclo, en för mig och pappa och en för vår guide.

På ett ställe gjorde vi stopp och vi fick se hur en typisk kinesisk gård, med kringliggande hus såg ut förr.

Här visades vi hur man tidigare byggde stenar vid tröskeln på huset och stenens form avslöjade rangen på den som bodde där. Fyrkantiga stenar med drakar på visade på en hög militär.

Efter hutongerna promenerade vi bort till Bell tower och Clock tower. Två torn som användes för att meddela när portarna till Beijing skulle öppnas och stängas.

På vägen passerade vi ett stånd med massor av olika bönor och kryddor.

Utsikten från Drum tower var fantastisk och palatset längst bort lär ha utgjort Beijings centrum.

Här är pappa och jag framför Clock Tower.

Simon tog också med oss till ett litet lokalt museum som satts ihop av mannen till vänster. Han har samlat bruksföremål från de senaste 100 åren som han ställde ut. En riktig eldsjäl!

Vår tur fortsatte sedan till Himmelska Fridens torg. Det var verkligen enormt stort!

Poliserna transporterade sig på lite olika sätt här. Här kom tre poliser på Segaway. Man blev nästan sugen att prova.

De åkte också runt i dessa små Smartbilar. De är så små så de ser ut som en shoppingvagn.

När vi promenerat klart på torget tog Simon oss till en teceremoni. Detta var en riktigt turistfälla. Tjejen som visade oss pratade på som en robot och i samma sekund hon sagt sitt sista ord reste hon sig, tittade uppfordrande på oss när vi inte reste oss tillräckligt snabbt och tog med oss till butiken. En enda teburk gick på nästan 200 kronor och vi ville inte ha något. Hon var inte glad när vi gick...

Tillbaka på hotellrummet igen och klockan var väl nästan sex. Vi slappade med en god bok och lite Sudoku innan det var dags att ge sig ut på lite middag.

Eftersom vi ätit stor kinalunch tidigare på dagen gick vi nu runt i våra kvarter och hittade en spansk tapasbar. Det var riktigt gott att prova olika små delikatesser.