08 mars 2012

Saker att förundras över när man bor utomlands

Idag blir det inlägg om saker man ser omkring sig istället för om vad vi gör. Michi fick nedanstående bild skickar till sig och jag tror det avser medlemsskap i en golfklubb. Malaysia är fantastiskt på många sätt, men i vissa avseende är det otroligt rasistiskt. Här kan vi till exempel se hur olika priser det är för att gå med i en golfklubb. Malaysierna får alltid det billigaste priset och, oftast, indierna det sämsta av Malaysias befolkning. Kategorin övriga brukar dock ligga allra värst till. Här har malaysierna företräde till universitet, för att köpa mark samt till och med ibland billigare ränta. I alla fall lägre än oss utlänningar...


Här görs också reklam för det mesta överallt. Anna lyckades fånga denna taxireklam på bild: Catch cheating spouse. Känns ju inte aktuellt att använda sig av det numret som tur är :) Undrar hur många som nappar på en sådan annons :)


Det har också florerat diverse roliga kort som dessa på Facebook. Jag kopierade två, ett om svenskar och ett om expatfruar. Man kan inte annat än att le åt sanningshalten i dessa kort för uppfattningarna både om svenskar och om oss expatfruar varierar otroligt mycket beroende på vem man frågar.






Jag skulle vilja säga att allt stämmer, men i en salig blandning och i olika doser. Livet är nog inte lika glamoröst som många tror, men vi har inte mycket att klaga på heller :)

1 kommentar:

  1. Hallojsan Anki, nu vet jag ju att du är en av de där aktiva expat fruarna, och har rätt mycket inbokat i agendan. Men jag måste säga att jag längtar tillbaka lite titt som tätt. Här i Sverige är det för många måsten och för mycket av "duktighetsiver". Alla ska göra allt själv utan att ta hjälp, och mitt i allt glömmer man att njuta. Känner att jag ibland ramlar dit, men försöker faktiskt ta det betydligt lugnare nu. Jag tycker heller inte att alla som valt att bo och leva utomlands ska behöva ursäkta sig, det är ett mycket smart drag. Dessutom mycket mer utvecklande än något annat. Här hemma går alla med tunnelseende, vilket kan göra mig galen. Så njut av livet, skäms absolut inte över att det är mycket flärd och lyx med i bilden. Det är ju för sjutton det som är livet. Kramar!

    SvaraRadera