12 augusti 2011

Los Angeles 4-14 augusti, dag 9

Ny dag, nya äventyr. Det är roligt att det finns så mycket att göra. Allt blir ju extra roligt med tanke på att man sett och hört så mycket om Hollywood och Los Angeles innan så allt känns ju igen. Idag var planen att ta Starlines "Hop on Hop off bussar". Pris för en dag 35 USD och för två dagar 44 USD. Jag köpte ett pass för två dagar för det finns flera olika linjer att åka.

Det finns fyra linjer. En liten blå som i princip bara går till Universal Studios. En röd som går runt Hollywood, en gul som går till Santa Monica och en lila som går till Downtown. Idag tänkte jag ta den röda och den gula. Ville ut till havet nu efter att ha tillbringat tid i storstad och öken.

Kom iväg med bussen strax efter tio. Satt där uppe och det fläktade skönt. Det är cirka 25-27 grader här så skönt, men betydligt svalare än i Las Vegas.

Åkte den röda linjen till station sju där det var byte till den gula linjen. På vägen passerade vi den här butiken på Rodeo Drive. Här måste man boka ett besök för 1.500 USD för att få komma in och billigaste kostymen ligger på 15.000 USD. Tur man inte ska handla där :)

Vi åkte också förbi den här kyrkan där Elizabet Taylor gifte sig första gången när hon var 18. Hon lär ha sagt: "Mamma, nu sär vi gifta och det kommer att vara för evigt". Tre månader senare skilde hon sig...

Efter ytterligare 40 minuters bussfärd var vi så framme i Santa Monica. Helt underbart att se havet!!!

Hoppade av bussen vid deras "Main visitor centre" och promenerade bort mot Venice Beach först. Det tog ungefär en halvtimme att gå och sedan var jag i närheten av Venice Boardwalk. Där var det som en marknad och det första jag såg var dessa tavlor man kunde köpa...

Många av de som sålde saker såg ut som övervintrade hippies från sjuttiotalet.

Kläderna man kunde köpa hade fredsmärken överallt.

Stannade och tittade på några skickliga skateboardåkare vid en ramp, men såg inga av de muskelbyggare som skulle finnas på stranden.

Jag vandrade ner till vattnet och doppade tårna i Stilla Havet. Visst är det helt fantastiskt vad man får uppleva i sitt liv. Vattnet var svalt och skönt och på väg tillbaka över stranden stoppade jag en familj som var ute och promenerade så jag fick vara med på kort.

På väg tillbaka var det en stor folkklunga som tittade på dessa killar som uppträdde. De var jättebra och den sista saken de gjorde var att ställa upp alla dessa killar på rad, sedan sprang en kille i full fart och hoppade över dem. Imponerande!


Det fanns ju en del intressanta ställen längs Venice Beach. Här var till exempel stora skyltar som utlovade marijuana i medicinskt syfte eller lite snabb botox på stranden. Längs promenaden kändes ibland en lite sötaktig lukt som säkert kom från lite skumma cigaretter...

Medan jag promenerade var det många som tog sig fram på annat sätt. Det gick att hyra cyklar, segaways, rullskridskor och annat också. Rullskridskorna är väl det man mest förknippar med USA.

När jag började närma mig andra änden av stranden, mot Santa Monica Pier, så passerade jag detta hotell mitt på stranden. Det heter Shutters och verkade hur mysigt, och hur dyrt, som helst. I ett annat liv, kanske :)

Så tornade den här berömda vyn upp sig över Santa Monica Pier. I hur många filmer har man inte sett detta?

Utsikten uppe från piren var fantastisk med långa stränder så långt man kunde se åt båda hållen.


Väl därute var jag naturligtvis tvungen att åka berg- och dalbanan. Kan ju inte ha varit där utan att prova :) Här kommer bildbevisen...


...och jag överlevde. Hoppade på två stackars tjejer som fick ta ett foto.

Fortsatte sedan för att komma så långt ut som möjligt. Givetvis i detta land fanns det en Musse och Mimmi på plats.

Längst ut fanns det en restaurant och en souvenirshop.

Det stod också flera och fiskade längst ut på piren. Undrar vad de får?

Från piren gick jag sedan vidare till The Promenade på Third Street. En gågata med butiker. Jag har varit på jakt efter några böcker Fredrik vill ha och de finns ingenstans. Har försök hitta Borders, men de håller på och stänger sina butiker här och den andra stora bokkedjan, Barnes and Nobel, verkar inte ha böckerna han vill ha.

Det var dags för lunch och jag hittade ett litet franskt kafé. Det blev Croque Monsieur och en kall öl och det var helt fantastiskt gott!

Vid femtiden skulle jag ta bussen tillbaka. Bussarna går bara var 40:e minut här och fembussen kom aldrig. Fick vänta till kvart i sex. Lite segt och det började blåsa lite och bli kallare. Var lite fint rosa också efter en hel dag ute i solen så det kanske var lite solfrossa.

Efter byte till röda linjen igen var jag inte hemma förrän strax innan nio. Då var det riktigt kallt och inte mer än 16 grader ute. Burr! Skall bli skönt att komma till värmen snart! Nu är det dags att börja packa om väskorna lite så har jag mer tid för kul saker imorgon. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar