10 maj 2010

Nybakat surdegsbröd, 5 maj

Så var det dags att sätta kunskaperna på prov efter kursen om surdegsbröd hemma hos Karin. Det blev en intressant upplevelse... och inte riktigt likadan som hos Karin.

Degen blev något lös och när den hade jäst och jag skulle hälla upp den på bakbordet flöt den ut, ungefär som en smet. Jippie! Rädda det som räddas kan, tänkte jag. Greppade mjölpåsen och hällde ut en rejäl hög över smeten och satte igång och knåda som en galning. Kladdig är bara förnamnet om man tänker på hur händerna såg ut.

Så skulle degen jäsa igen och vikas för att få ut luft. Helt omöjligt! Smetigt igen... Mer mjöl och knådning. Till slut var det något mer deglikt och jag kunde staga upp något som vagt liknade två limpor på plåten. Tänkte att det är lika bra att slutföra det jag börjat så att jag till nästa gång skulle veta hur det inte skulle vara.

Undrens tid var inte förbi. När gräddningen äntligen var klar så var det två fina surdegslimpor som kom ut.

Varma med lite smör och ost på smakade de helt fantastiskt. Det här blir inte sista gången!

1 kommentar:

  1. Det är rätt Anki, inte ge upp i första taget. De ser super goda ut, annat än rostebröd! //Erika

    SvaraRadera