28 maj 2018

Till myndigheter i KL

Vid halvtio i morse flög vi AirAsia tillbaka till KL. Vi behövde fixa lite med passkopior och annat och skulle gå till en notarius publicus. Spännande. Jag hade hittat en i Bangsar som vi åkte till direkt från flygplatsen.



När vi visat oss båda två stack Michi till kontoret. Sedan utspelade sig följande: Seriös stämning på kontoret, sigill, stora stämplar och betalning. Handskakning. Framme vid dörren blev jag stoppad av advokaten som försiktigt undrade om han fick ställa en fråga. Jag tänkte snabbt att han ville veta vad passkopian skulle användas till. Vände mig om med ett leende. Javisst, vad gäller det? Du är ju svensk, sade han. Jag undrar, hur uttalar ni namnet på det stora svenska möbelvaruhuset? Ikea, svarade jag genast. Axlarna sjönk ner, han log och var en kunskap rikare. Själv fortsatte jag ut i stadslivet med ett stort leende på läpparna. Dessa underbara möten mellan människor




Jag åkte sedan vidare till Ministry of Foreign Affairs. När man får stämpel från en Notarius Publicus, måste man ha en andra stämpel här som bekräftar att den första stämpeln var ok. Helt galet! Fick vänta i två timmar på en liten stämpel som tog en sekund att stämpla. Åkte så vidare direkt till våra revisorer för ett möte om deras kostnader och sedan till kontoret. Mycket resande idag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar