13 oktober 2016

Dags att resa mot Velassaru

Vaknade i morse till halv storm och regn. Kläderna som hängde ute på tork var jätteblöta och fick packas i plastpåse för att hängas upp när vi kommer fram.

Passade på att fota lite i huset så vi kommer ihåg hur fint det var.

Vid elvatiden traskade vi iväg till receptionen för att sedan ta en buggy bort till båten. Vi plaskade genom pölar och det kändes som en bra dag att resa.

Båten tog oss till en annan ö då det blåste för mycket ute vid pontonen där vi blev avsläppta sist. Det blev en lite skakigare tur tillbaka och man såg inte lika mycket av atollerna och öarna.

Flygplatsen för sjöflygplanen är jätteliten och det är mest skjul runt omkring.

När vi kom in i hangaren blev vi satta på en liten buss och körda till den lite större flygplatsen för de internationella planen. Här blev vi mötta av en representant från Velassaru som tog hand om vår väska och visade oss till båten vi skulle ta ut.

Turen skulle bara ta 25 minuter, men det blåste hårt. Som tur var så var det en stor båt, men alla vi sju passagerar plus fyra i besättningen fick order om flytväst på. Kändes ju rätt bra faktiskt! Åker man båt till öar i Malaysia sitter de och röker brevid tanken i en båt som är som en sardinburk. Här var det stora yachter man får åka med och väldigt seriös besättning.

Vi satte oss längst fram så att vi skulle kunna titta ut. Annars lätt att bli sjösjuk när det blåser hårt. En stackars arabisk kvinna blev jättedålig.

Tack vare att båten var så stadig så gick färden bra och var riktigt spännande. Ändå skönt när vi fick ön i sikte.

Här kommer lite bilder från vår bungalow 135:

Nu fick vi det vi hade beställt och det kändes bra så inte Nurs familj behöver fixa för mycket!

Vi var framme vid tretiden så det var lagom med lunch och sedan tog vi en promenad runt ön. Det tog cirka 20 minuter - den är inte stor.

Här grävde de ut stolar i sanden och satte ner ett bord för en romantisk middag på stranden. Lite vanskligt en dag som denna.

Lite senare promenerade vi till The Chill Bar på ena änden av ön och tog en drink. Michi fick sin öl i roligt krus.

Middagen hade vi bokat in på öns Teppanyakirestaurang och fick full show av två killar, en från Filippinerna och en från Indien. Riktigt gott!

Det är roligt med alla olika nationaliteter som jobbar på dessa ställen. Folk kommer från alla möjliga länder, mestadels från Asien, men även från Europa. Så roligt att höra hur länge de varit i Maldiverna och var de kommer ifrån!!!