24 oktober 2011

Fredrik och jag i Jakarta, 20 - 23 oktober, del 2

Lördag morgon åkte Fredrik med Alex till skolan för att vara med och titta när Alex spelade final i fotboll. Veronica skulle iväg på ett möte och släppte av mig i ett shoppingcenter som hette Grand Indonesia. Hon hade tipsat om en affär som hette Alun-Alun som var en affär med typiskt indonesist hantverk m.m. och där kunde man botanisera i timmar. Hittade en hörna med kryddor och mat som var extra rolig. Efter ett par timmar blev jag upphämtad igen och vi åkte till en utställning med indonesiskt hantverk som pågick denna helgen. Det var spännande att se och det var framför allt tyger  med olika sorters batikmönster som såldes från olika delar av landet. Vissa otroligt vackra!



Hemma igen tog vi oss en kopp te. Veronica hade roliga bollar man stoppade i hett vatten och som sedan vecklade ut sig till en blomma. Pappa och jag hade sett något liknande när vi var i Beijing. Bilden gör den inte riktigt rättvisa.




Det blev också juice av en frukt som hette soursop som jag aldrig sett tidigare!




Var tvungen att fota lite inne i deras hus. Det här är entrén. Veronica är väldigt duktig på dekoration och jobbar även med detta ute i shoppingcenter m.m. och det märktes!




På söndagen, vår sista dag, tvingade vi våra kära söner att vara med på lite bilder. Inte så jättepopulärt...






Vi packade våra väskor och tog med oss bagaget när vi åkte in till stan. Vi åkte in till samma shopping center som jag var i igår alldeles vid Thamrin Square, mitt i centrum.




Här gick vi sedan till en restaurant som hette Marché. Ett jätteroligt koncept med mängder av olika stationer, med olika typer av mat som man gick runt och köpte med deras "kreditkort". 




Först var vi tvungna att gå runt och kolla in allting. När jag promenerade runt där kom en tjej fram till mig och frågade om inte jag bodde i Malaysia. Det visade sig att vi gått på samma gym och att hon nu för två veckor sedan flyttat till Jakarta. Världen är liten!




Pastan såg god ut och jag bestämde mig för en Carbonara. Den serverades dock med beef bacon här, precis som i Malaysia.




Allt såg väldigt fräscht ut!


Fredrik fastnade för en Caesarsallad. Inte helt ovanligt :)




Det fanns också ett juicestånd med alla möjliga färskpressade juicer. Allt var väldigt gott! När vi sedan lämnade restaurangen fick vi lämna fram våra "kreditkort" och sedan betala. Smidigt system. Vi gick sedan ner till Alun-Alun igen. Igår köpte jag två vykort, men när jag kom hem så låg bara ett i kassen. De var hur hjälpsamma som helst och det var bara att ta ett nytt kort. Så enkelt funkar det inte i KL...




Med tanke på att det tog 2,5 timme att åka från flygplatsen i torsdags så åkte jag och Fredrik ut med lite marginal och var ute strax innan fyra, för idag var det knappt någon trafik alls. Planet skulle lyfta 18.50. Väl ute på flygplatsen möttes vi av beskedet att planet var tre timmar försenat från Amsterdam och skulle inte gå förrän 22.05. Det hade ju varit käckt om de kunde skickat sms eller mail om detta så hade vi kunnat komma till flygplatsen lite senare... Vi hittade i alla fall en lounge vi kunde gå in i för 30 RM per person och hade då tillgång till wifi och kunde sitta lite bekvämt.




Klockan ett landade vi sedan på KLIA och var inte hemma förrän efter två. Fredrik hade dessutom en läxa att göra, som i och för sig gick snabbt, men jag var inte i säng förrän efter tre. Anna var redan hemma och låg och snusade i sin säng, så jag fick tyst smyga in och pussa lite på henne. Det var en trött familj som pallrade sig upp måndag morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar