21 september 2010

...och så åkte Fredrik också

Måndag morgon var vi uppe redan klockan halvsju för att äta frukost och åka till skolan. Halvåtta var det samling och avfärd klockan åtta till Taman Negara, Malaysias nationalpark, dit Fredrik skulle på sin Malaysian Studies Trip för årskurs 8. Nu är jag helt ensam och övergiven. Så jobbigt...eller snarare sagt, vilken lyx!

När Fredrik var avsläppt vid skolan åkte jag till Lake Garden för en liten blandad gång- och springrunda. När klockan sedan började närma sig öppettid för allt här stack jag iväg till Toyota för att fixa vårt billarm som kör igång av sig självt helt plötsligt. Vanliga Toyota vid Digital mall hade inte tid förrän klockan två, men de tipsade om ett ställe i T.T.D.I som jag försökte hitta till istället.

En stor fördel med att blogga är inte bara att man har kvar alla minnen, även de mest vardagliga saker ibland, utan för att det har fått mig att alltid ha kameran med mig. När jag nu var på väg till Toyotaställe nummer 2 så fick jag se denna syn vid ett rödljus. Jag har aldrig någonsin sett någon gå och tvätta rödljus förut. Det måste ta sin lilla tid för det finns ju några stycken i vår stad. Slet snabbt fram kameran för att föreviga detta fantastiska arbete.

I närheten av 1 Utama lotsade jag mig in i T.T.D.I och hittade till slut Toyotas verkstad där som heter Cobra. Väl där träffade jag på Rashmed, en indisk mekaniker och förklarade mitt problem. Han log lite och jag insåg att han nog hade råkat ut för detta tidigare. Han pekade då på en liten röd knapp på vår nyckel och visade att om larmet går igång automatiskt har någon kommit när den här knappen och triggat igång alarmet. Vad man då måste göra är att larma av med hjälp av den röda knappen så funkar allt igen :o) Så enkelt var det. Den röda knappen används annars till att öppna bagageluckan så det var inte helt lätt att lista ut detta själv... Blev ju billig reparation!

Från Toyota bar det av till J-Horizons, före detta Jalpak i Mont Kiara, vårt stammisställe för att boka våra resor. Airene, i svart, har jobbat där sedan vi kom hit och vi får alltid suverän service. Mailen haglar in och biljettbokningarna har alltid funkat bra. De skrattade lite när jag ville ta kort och undrade om jag ville att de skulle ta foto på mig innanför disken också :)

Sista stoppet för dagen var Sri Hartamas där jag skulle hämta Michis kostymbyxor som varit på kemtvätt. Thelma hade åkt till Filippinerna med kvittot i handväskan, men jag kunde hämta ut byxorna genom att uppge hennes telefonnummer så det var ju enkelt. Hade parkerat alldeles vid vår gamla foodcourt som nu är ett minne blott. De har satt upp ett stort blått staket och skall väl snart börja bygga där. Smög mig fram och fotade lite hur det ser ut nu. Det går inte att känna igen stället. Såg dock att den fantastiska pizzerian, med KLs bästa pizzor som låg här tidigare, Pizza Brava, nu öppnat "riktig" restaurang alldeles brevid kemtvätten. Härligt!

Kvällen blev alldeles tyst och lugn och jag kröp upp i vår röda fåtölj med det fina namnet "UFO love chair" som alltid brukar vara full av man och barn annars. Satte på en film och bara satt och njöt. Avslutade kvällen med en god bok och somnade gott efter heldag med mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar