31 maj 2010

Anna på Pantai Hospital, 29-31 maj

I lördags var jag med Anna och Fredrik på Global Doctors så att de fick ta blodprov. Fredrik skulle ta igen för att se att denguen fortsätter försvinna och Anna har haft feber i fem dagar så det var lika bra att testa henne också, eftersom både Michi och Fredrik haft dengue. Inte för att det smitter från person till person, men det verkar ju finnas ett bo någonstans i närheten.

På eftermiddagen gick Michi och jag iväg på bio och mitt i filmen The Bounty Hunter, ringde Dr Navindra. Annas vita blodplättar var nere på 66 (skall vara snitt ca 250) samt positivt på dengue. Vi fick åka hem direkt, packa för henne och sedan iväg till Global Doctors. Kunde inte vara sämre period, eftersom det nu är sista dagarna av hennes exams!

Väl på Global satte Navindra dropp och Anna och jag fick åka ambulans med blåljus på till Pantai Hospital. Egentligen var det nog inte så brådskande, men det var ju en ny erfarenhet i livet att susa igenom rödljusen och bli framsläppt överallt.

På Global blev vi snabbt omhändertagna. Anna var rätt uttorkad och fick ha sitt dropp i två dygn. Hon skall dessutom dricka minst 2-3 liter om dagen. Vi fick välja vilken typ av rum vi ville ha och tog ett eget rum. Jag fick först in en solstol i plast som det var meningen jag skulle sova i, men det såg inte så bekvämt ut, så istället fick vi dit en sjukhussäng till. OK, så länge de inte kom och försökte ta blodprov på mig :) Vi bodde i rum D609. Personalen var helt fantastisk och läkarna tog sig tid att förklara allt. Anna var dessutom hyfsat pigg vilket gjorde att vi inte blev så oroliga. Det enda som var mindre bekvämt var att sängarna var bäddade med papperslakan!

Ryktet spred sig snabbt att även Anna fått dengue och åkt in på sjukhus och redan på söndagen fick hon besök. Jeanette kom med sönerna Aksel och Linus, samt Annas kompisar Cicci och Sandra. Det var ett välkommet avbrott och jag och Jeanette smet iväg ner till Starbucks för en kopp kaffe. Skönt att lämna rummet lite. Annas vita blodplättar hade ännu inte vänt utan hoppade upp och ner mellan 66 och 81.
Michi kom också förbi och lämnade bilen. Det var skönt för sjukhusmat är ju som den är och det var dessutom bara Anna som fick mat, så på söndag kväll kunde jag åka iväg och köpa lite godare mat till oss.

På måndagen kom även Elisabeth Bäckström på besök och hade med sig en liten DVD-spelare och massor av filmer som Anna fick låna. Perfekt! På morgonen hade Annas värden stigit till 114 och sent på eftermiddagen till 129 så nu är allt på rätt håll igen. Det slutade med att vi blev utskrivna från Pantai på kvällen och det var skönt att få komma hem och sova i sin egen säng. Nu måste Fredrik ta sina sista blodprov på onsdag och Anna skall tillbaka till Pantai på fredag. Vilken pärs!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar