04 september 2009

Fem dagar i Hongkong - dag 1 Wan Chai

Åh så härligt att åka iväg till Hongkong i fem dagar!!! Barnen är hemma hos Thelma, bara det är ju lite ovant. Det är fantastiskt att ha fem dagar framför sig i denna underbara stad! Vi kom iväg i torsdags, den 27 augusti och landade halvnio på kvällen. Efter att ha tagit expresståget från flygplatsen till Hongkong Central och sedan taxi kom vi till vårt hotell, L´Hotel, som ligger vid Tin Hau på Hongkong Island. Vi slängde in vårt bagage och begav oss sedan direkt ut för att äta middag. Vi åkte till Wan Chai som är ett distrikt lite som Reperbahn. Det är en salig blandning av skumma klubbar med tjejer utanför i lårhöga stövlar, uppblandat med fantastiskt bra restauranger och pubar.Man får halvblunda lite när man går ibland :o)

Vi hittade i alla fall en spansk restaurang/tapasbar som hette Uno Mas.

Det var skönt att rätt hungriga få sätta oss ner och beställa lite rödvin och lite olika tapasrätter, allt från Serranoskinka till räkor med aioli och goda spanska ostar. Mums! Vi har nog också blivit lite asiatiska på det sättet att vi tycker det är roligare med flera olika rätter än att sitta med varsin tallrik framför sig och snegla på rätten mitt emot och tycka att den såg ännu godare ut...

Efter någon timme på restaurangen dök familjen Lindell upp. Härligt att äntligen få till en resa till Hongkong som vi pratat om i flera år. Maria skall nu plugga en termin där, vilken upplevelse! Vi fick raskt fira besöket med en flaska spansk cava.

Efter middagen gick vi tvärs över gatan till en bar och tog en drink innan det bar av hemåt. Här hade de stänger på bardisken att dansa vid, dock för GÄSTERNA. Det var emellertid rätt tomt när vi var där så vi höll oss lugnt och fint på golvet :o) Härlig start på resan!