10 maj 2009

Langkawi över Valborg

Varje år över Valborg brukar vi resa iväg ett gäng familjer och det tenderar att bli fler och fler varje år. I år var vi 12 familjer som kom iväg plus ett tillrest par föräldrar från Sverige. För tredje året i rad åkte vi till Hotell Frangipangi vid stranden Pantai Tengah på Langkawi. Langkawi har varit bra för där kan alla "stora" barn som nu är runt 16 kan gå själva till restauranger i närheten av hotellet och slipper umgås med sina hemska föräldrar hela helgen. Det är rätt bra eftersom vi är ett så stort sällskap så blir det lite lättare att få bord på de restauranger som vi vill gå på.

Första kvällen landade vi på Langkawi vid åtta-tiden på kvällen så det blev bara att snabbt slänga in packningen på rummet och sedan promenera barfota på stranden bort till restaurang Oasis. Vi blev väldigt lyxigt behandlade på hotellet. I år hade jag bokat in alla familjer för första gången, något som Karin alltid hållit i tidigare, och när vi checkade in hade Susan på Frangipani uppgraderat oss till en helt ny byggnad och en svit. Väldigt schysst gjort av hotellet!

Oasis ligger 10 minuters promenad från vårt hotell och några av familjerna hade anlänt tidigare och tagit bord. Mysig restaurang där man sitter vid bord, med fötterna i sanden. En kall öl smakade fantastiskt efter resan och promenaden!
Fredagen, som var 1 maj, stannade de flesta av oss på stranden, medan Michi och tre till åkte iväg för att spela golf. Michi hade dock knäckt till ryggen hemma, när han skulle gå på löpbandet och fick för sig att samtidigt ta två 5 kiloshantlar i händerna. Inte bra... Så tyvärr blev det till slut ingen golf för honom utan han fick vara caddy istället. Här går man ju aldrig runt en golfbana, utan man åker så gott som alltid i en liten golfbil och då går det ju att ta sig runt i nästan vilket skick som helst.

Middagen på kvällen inleddes med den vanliga stranddrinken och därefter åkte vi bort till restaurang Beach Garden. Ytterligare en restaurang med bord på stranden, god mat och fantastiska Margueritas. Tänk att man kan ta det igenom en hel måltid?! Hittade sedan en pub med liveband alldeles vid hotellet och tog oss en tur dit innan vi gick hem.

Lördagen började bra, men vid elvatiden började regnet vräka ner. När det regnar här så regnar det ordentligt. Det blev till att sätta sig med en god bok och mysa lite. På eftermiddagen hade vi bokat in en båttur i Mangroveträsken och hade sån tur att det i princip blev uppehåll under hela turen. Vi besökte en fiskfarm, tittade på örnar, gick i en fladdermusgrotta och avslutade med middag i Barn Thai. Söndagen, vår sista dag, fortsatte i regnets tecken och på hotellet sade personalen att det skulle regna en vecka till. Väldigt ovanligt för normalt är maj en väldigt torr månad. När det regnar brukar det hällregna en timme och sedan sluta, men senaste tiden har det kunnat regna hela dagar, precis som hemma i Sverige. Halvfyra gick planet hem. Hela Langkawi är taxfree och jättebilligt så ett par flaskor skumpa hade smugit sig ner i väskan. Alltid lika gott att bjuda på :o)