09 juni 2018

Heldag i Paris med besök vid Rue Friant

Anna och jag fick oss ett gott skratt i morse när vi vaknade till den här bilden. De två kompisarna tillsammans på Langkawi igen!

För oss i Paris så blev det jakt på ett frukostställe på morgonen. Vi passerade den här grönsaksaffären som hade otroligt många olika sorters tomater!

Efter frukosten tog vi tunnelbanan till stationen Alésia och promenerade sedan till Rue Friant. Här bodde jag och Madeleine på nummer 18 när vi båda jobbade i Paris. Det var lite skumt att komma tillbaka och bilderna i huvudet och i verkligheten gick inte riktigt ihop...

Det fick bli ett kort på mig utanför ingången.

Precis när vi tog kortet kom en man och gick in så vi kunde hålla dörren och kika in. Kommer precis ihåg när vi anlände hit och fick nycklarna av en portvaktsfru inne till vänster.

Lite sentimentalt att gå i kvarteren och tänka att vi bara var 22 år när vi var här och jag jobbade på Electrolux ute i Senlis och Madeleine på Volvo mitt inne i stan. Efter en promenad runt området tog vi tunnelbanelinje 4 som jag åkte varje dag. Vi hoppade av i närheten av Sacre Coeur.

När vi kom av där var det som att stiga in i en annan världsdel. Inte en vit människa så långt ögat kunde nå. Lustigt hur uppdelade områdena är här. Efter att ha gått uppför och uppför och uppför så blev det stopp på ett litet café och varsitt glas juice med äpple och morot avnjöts.

Högre upp på gatan fick jag ett fint foto på fransk parkering. Marginalen var lika stor där bak så hur de skulle få ut den bilen kan man undra...

Det är många trappor upp till Sacre Coeur, men väl uppe belönas man med fantastisk utsikt över hela Paris.

Vi fick hjälp av två snälla tjejer som kunde ta ett kort på mig och Anna.

Väl på toppen kunde vi hoppa på ett litet tåg som tog oss runt i Montmartre i en dryg halvtimme.

Många spännande butiker när man kommer ner runt Pigalle och Moulin Rouge...

Väl tillbaka på toppen var det lunchdags och vi ville ha crepes. Anna har inte smakat franska galettes, dvs matcrepes. De hade en rolig skylt utanför restaurangen.

Varannan människa som gick omkring häruppe hade ett målarblock under armen. Platsen för många hoppfulla konstnärer.

Vi delade sedan på en ostcrepe och en med nutella.

Runt hörnan var sedan en stor marknad och vid en vägg stod en fransman finklädd med ett glas vin i handen. Såg ut att ha det rätt bra, tittande på vimlet av turister.

Vi valde sedan att promenera hela vägen ner till stan igen.

Otaliga caféer passerades, alla lika fyllda med folk.

Grönsaks- och fruktaffärer avlöste varandra i varje hörn.

Vi passerade även en svensk godisaffär.

Och var hamnade vi till slut... om inte i en Le Creusetaffär igen.

Kvällen avslutades sedan på en restaurang nära hotellet. Nu var fötterna trötta.

Det blev en klassisk steak frites med bearnaisesås.

Det blir inga sena nätter för vi går och gör så mycket så man hinner bli rätt trött. Skönt att få krypa ner i sängen och sova lite.