10 juni 2018

Flodtur på Seine och tillbaka till London

Idag hittade vi ett mycket bättre frukostställe. Satt och njöt ute i solen. Rätt som det var kom en man och började plocka småmynt från borden, pengar som folk lämnat i dricks. Lite skumt folk här i Paris.

Vi var tvungna att lämna hotellrummet klockan ett så vi tog oss en promenad innan vi skulle hem och packa. Så mycket fina blommor överallt!

Alldeles vid hotellet fanns en gammaldags affär som sålde hemlagad choklad och konfektyr. Där gick vi in. Anna ville köpa med present hem.

Vi packade ihop och lämnade vårt rum. Lunchen blev på ett ställe precis utanför. Vi hade hittat en helt fantastisk ostaffär där man även kunde ta en ostbricka till lunch.

Kyparen hjälpte till att ta ett foto på oss ostentusiaster,

En bild på vår otroligt goda ostbricka:

Efter den tunga maten kände vi att vi behövde en promenad och sedan blev det tunnelbana bort till Eiffeltornet.

Målet för dagen var en båttur på Seine med Bateau Parisien. En timmes guidad båttur under 32 broar. Himlen såg mörk ut, men vi klarade oss från regn.

Vi åkte under den berömda bron med alla hänglås. Nu har de dock tagit bort de flesta.

Även Notre Dame passerades på båda sidor.

När vi gick hem tog jag kort på restaurang Chartier. Här var det enorma köer varje lunch och middag. Måste vara något väldigt speciellt ställe.

Vid halvåttatiden var det dags att bege sig till Gare de Nord igen och ta tåget tillbaka till London. Vilka fantastiska dagar vi haft här och vilken fin present av barnen!

Maria skulle ha flugit från Göteborg med Norwegian ikväll och landat 23.15 på Gatwick. Nu hade hon fått besked att flyget var försenat och inte skulle gå förrän 02.50. Hon kunde boka om flyget till i morgon bitti utan extra kostnad vilket var skönt. Nu kan både hon och vi sova hela natten.