24 mars 2017

Framme i Sapporo

Landade i morse vid sju malaysisk tid. Nu var den åtta i Japan. Vi hade fått prioritytaggar på våra väskor så de kom ut som väska 1 och 2. Så ska det vara :) Vi tog sedan ett snabbtåg från flygplatsen och sex stationer senare klev vi av vid Sapporo Station.




Det var ordentligt med snö utanför fönstret vilket bådar gott för skidåkningen nästa vecka.




När vi kom till hotellet vid halvtio fick vi beskedet att vi inte fick checka in förrän vid ett så vi fick bege oss ut på stan. Mitt emot vårt hotell låg Sapporo Factory som skulle öppna tio. Det snöade rätt bra ute och vi hittade Tully Café där vi kunde äta lite frukost. Lite annat klimat än i KL.




Michi var överlycklig som kunde få sig en liten korv till frukost...





Efter att ha promenerat runt i shoppingcentret i över två timmar så hade klockan blivit över tolv och vi kunde beställa vår första Sapporoöl. Vi hittade en liten bar som var som ett hål i väggen med typ tre bord. Det är så roligt här också för japanerna är extremt dåliga på engelska, men de ler stort och försöker så mycket de kan att hjälpa till så man blir helt glad.





Så bar det av tillbaka till hotellet och nu kunde vi checka in. Prick ett med japansk exakthet. Vi var helt slut efter bara ett par timmars sömn på planet så nu blev det lite siesta. Så skönt!




På kvällen vräkte snön ner fortfarande. Michi hade utrustat sig med en karta och ledde vägen mot området kring Sapporo Station där det skulle finnas mycket restauranger.




Jag såg ut som hans muslimska fru med min halsduk virad runt huvudet.



Det var väldigt skönt att komma in i värmen och vi hittade en pytteliten bar till där det blev en öl och även provning av en liten whisky från Hokkaido.



Vi provade lite olika japansk mat på ett ställe. Lite sushi och lite grillade spett. Vi tog inte så mycket då vi tänkte gå vidare till ett ställe till vi sett.




Precis brevid vårt hotell hade vi hittat som en tysk ölstuga och här blev det provsmakning av tre små glas med olika öl från Sapporo.




Det blev även en liten ostfondue som "efterrätt". Passade ju bra i detta vintriga väder.




Anna åkte från London idag för att komma hit. Hon fick gå och köpa ett par byxor till mig då jag råkat åka ifrån mina två par långbyxor jag lagt fram hemma. Bra att ha en lista när man inte går efter den... Hade nu bara mina jeans. Klantigt!




Det var inga problem nu med Annas biljetter utan tio i sju kom hon iväg på sitt första ben av resan. En drug tio timmars lång färd mellan London och Seoul. Roligt att hon är på väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar